تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کارها

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار

امروزه رسانه‌ها نقش پررنگی در زندگی افراد جامعه دارند. خبرها و اتفاقات در هر لحظه به‌روزرسانی می‌شوند و در حجم گسترده به دست مخاطبان می‌رسند. به دلیل وجود مخاطبان زیاد و فعال در بستر اینترنت، شبکه‌های ارتباط جمعی می‌توانند در رشد کسب‌وکارها به طور چشمگیری موثر باشند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار شما بپردازیم. تا انتهای این نوشته با یوباس همراه باشید.

انواع شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از نظر نوع و تعداد بسیار متنوع هستند در این بخش تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • فیس‌بوک
  • توئیتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • یوتیوب
  • پینترست
  • تلگرام

این بسترهای ارتباط جمعی، دارای نسخه‌های بومی‌سازی شده داخلی هم هستند؛ مثلا گپ نسخه داخلی اپ تلگرام است. به دلیل فعال‌تر بودن کاربران در نسخه‌های اصلی مانند اینستاگرام و تلگرام، کسب‌وکارها بیشتر به فعالیت و تبلیغات در این شبکه‌ها تمایل دارند.

پیشنهاد می‌شود مقاله رمز و راز راه‌اندازی کسب و کار را در وبلاگ یوباس بخوانید.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی یا تجاری جامعه گسترده است. تعدادی از این تاثیرات عبارتند از:

ارتباط بیشتر با مشتری

فرقی نمی‌کند شما یک کسب‌وکار کوچک خانگی هستید یا فروشگاه زنجیره‌ای یا حتی رستوران. به راحتی می‌توانید در رسانه‌های مختلف مانند اینستاگرام عضو شوید و فعالیت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید. نظرات آن‌ها را در مورد محصولات و خدمات خود بخوانید و به سوالاتشان پاسخ دهید. این ارتباط نزدیک، اعتماد مخاطبانتان را افزایش می‌دهد و باعث تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار می‌شود. نتایج به دست آمده در این بخش، به تیم بازاریابی کمک زیادی می‌کند.

پیگیری وضعیت رقبا

از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار می‌شود به پیگیری دقیق از وضعیت رقبا اشاره کرد. اگر یکی از رقیبانتان کمپین تبلیغاتی موفقی اجرا کرده باشد، می‌توانید الگوی بازاریابی و نتایج این کمپین را ببینید. میزان فروش و تعامل با مشتریان رقیب را بررسی کنید و برای اهداف آینده برندتان برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

محصولات و خدمات جدید یا تخفیف‌های رقبا هم مساله خیلی مهمی است که حتما باید رصد کنید. آیا رقیبتان بهتر می‌فروشد؟ تعامل بهتری دارد؟ تبلیغات موفق‌تری اجرا می‌کند؟ کیفیت محصولات رقیب و قیمت آن‌ها مناسب است؟ و سوالاتی از این دست که به شما برای ارزیابی و سنجش فاکتورهای دیگر کمک می‌کند.

بررسی رقبا در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی بهتر و وسیع‌تر

برای پیدا کردن مشتریان جدید می‌توانید از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار خودتان بهره‌مند شوید. اما چگونه؟ این روشی آسان اما تخصصی است. راهکارهای تبلیغاتی و بازاریابی در فضای شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت است. اگر بتوانید مراحل قبلی را به درستی اجرا کنید، به سرعت می‌توانید دامنه بازاریابی خود را گسترش دهید.

یکی از مراحل مهم بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این است که دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی هستید؟ بر اساس همان برنامه‌ریزی کنید و یک طرح کلی از قیف فروش و بازاریابی خود در نظر بگیرید. اهداف خود را به تمام بخش‌های تیم بازاریابی اعلام کنید تا تعامل بهتری با مشتریان داشته باشید.

حضور دائم و آنلاین

این مساله تصویر شما را در ذهن مخاطب پررنگ می‌کند؛ یعنی اولین گزینه مشتری برای خرید، مشاوره و مراجعه کسب‌وکار شما است. حفظ راه‌های ارتباطی با مخاطب، گرفتن بازخوردهای مثبت و حتی منفی راهنمای بسیار خوبی برای ادامه مسیر شما است. یادتان باشد، این مسیر انتها ندارد. کسب‌وکارها برای ادامه حیات به مشتریان جدید نیاز دارند؛ پس به طور مستمر در بستر آنلاین فعالیت کنید تا بیشترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار خود را ببینید.

بررسی وضعیت تعامل مشتری با برند

بعد از رسیدن به یک برنامه دقیق از زمان و میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی، باید نرخ تعامل مشتریان را با برند بسنجید. چه محصول یا خدماتی بازخورد مثبتی دارد؟ چه محصول یا خدماتی آن طور که باید توسط مشتری دیده نشده است؟ نظر مشتری در مورد نحوه برخورد پرسنل و مشاوران شرکت چیست؟

قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانید مستقیما از کاربران بازخورد بگیرید؛ مثلا با استفاده از باکس‌های نظرسنجی در اینستاگرام از مشتریان خود بپرسید که کدام محصولات یا خدمات برای آن‌ها جالب‌تر یا مفیدتر است؟ نظرشان در مورد ویترین جدید فروشگاه چیست؟ نقشه سفر مشتری در وب‌سایت مناسب است؟ یعنی محصولات مورد نظر را به راحتی پیدا می‌کنند یا نه؟ این‌ها سوالاتی است که باعث تفاوت و تمایز برند شما با سایر برندهای رقیب می‌شود.

امکان دریافت آموزش‌های جدید از طریق رسانه

بیشترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار شما این است که می‌توانید آموزش‌های لازم برای ارتقا سطح کیفیت خدمات و محصولات خود را دریافت کنید. بهترین روش‌های تبلیغاتی، نرم‌افزارهای جدید برای تعامل بیشتر با مخاطبان، بررسی فعالیت رقبا، استفاده از ترندهای روز، ارتباط با بزرگ‌ترین کسب‌وکارها که با شما همکار هستند و شرکت در سمینارهای ملی و بین‌المللی که برندتان را به افراد بیشتری معرفی می‌کند، همگی از فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید.

تبلیغات اثرگذار و ارزان قیمت

حتما در فضای مجازی تبلیغات کنید تا تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار خود را ببینید. برخلاف تبلیغات سنتی که فقط در بازه‌های زمانی و مخاطبان محدود امکان معرفی برند خود را دارید، در شبکه‌های اجتماعی زمان و مخاطب نامحدودی در اختیار شما است. هزینه تبلیغات در دنیای مجازی خیلی کم‌تر از تبلیغات تلویزیونی است. می‌توانید بر اساس مخاطبان هدف خود در صفحات ویژه‌ای تبلیغات کنید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

سخن پایانی

در این مطلب درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار صحبت کردیم. نکات زیادی در مورد اصول و قوانین فعالیت در شبکه‌های ارتباط جمعی وجود دارد. بعضی از این اصول با تمرین و آزمون و خطا به دست می‌آیند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار شما بسیار گسترده‌تر است و در بلند مدت نتایج بیشتری از خود نشان می‌دهد. اگر کسب‌وکاری دارید که در حال حاضر وارد فضای دیجیتال نشده است، همین امروز برای ورود به دنیایی اینترنت اقدام کنید.

ارسال دیدگاه

Copyright © 2019 Pacifico. Developed by OvaTheme